Projektová kancelář Ministerstva zdravotnictví ČR

Komunikační schémata

V literatuře se objevuje řada pomocných schémat či protokolů, které usnadňují orientaci ve složitém rozhovoru. Jsou zaměřeny na specifické komunikační strategie a v následujícím textu budou stručně popsány tři nejpoužívanější: Protokol SPIKES je určen k usnadnění sdělení nepříznivé zprávy, ADAPT je zaměřen na strukturu komunikace o prognóze a REMAP je přínosné použít, diskutujeme-li s pacientem cíl léčby.

SPIKES – protokol zaměřený na sdělení nepříznivé zprávy

  1. SETTING UP the interview – příprava rozhovoru (plán, zajištění vhodného místa k rozhovoru, kdo má být rozhovoru přítomen, posadit se, navázat oční kontakt, nebýt rušen).
  2. Assessing the Patient's PERCEPTION – Zjistit, jak pacient situaci rozumí, a jaké informace dostal od ostatních lékařů.
  3. Obtaining the Patient's INVITATION – předtím, než se informace sdělí, je vhodné se ujistit otázkou, jestli je pacient připraven, jestli je vhodný čas, a zda potřebuje informaci slyšet.
  4. Giving KNOWLEDGE and Information to the Patient – samotné sdělení informace nebo závažné zprávy.
  5. Addressing the Patient's EMOTIONS with Empathic Responses – schopnost zachytit emoční reakci pacienta, umět ji popsat, ev. pojmenovat

Baile WF, Buckman R, Lenzi R, et al: SPIKES-A six-step protocol for delivering bad news: Application to the patient with cancer. Oncologist 5:302-311, 2000

ADAPT – protokol zaměřený na strukturu komunikace o prognóze

  1. Zeptat se pacienta, co o situaci ví
  2. Explorovat, které z prognostických informací by byly pro pacienta důležité
  3. Anticipovat různé scénáře a potenciální dopad nebo význam předání prognostických informací
  4. Poskytnout takové prognostické informace, které pacient považuje pro sebe za důležité
  5. Ověřit emoční reakci a adekvátně na ni reagovat

https://www.vitaltalk.org/guides/discussing-prognosis/

REMAP

  1. Reframe (přerámovat) – vstoupit do rozhovoru s informací, že situace se změnila a je potřeba se v nové situaci zorientovat
  2. Expect emotion (očekávat emoční reakci) – často už samotné sdělení, že se situace změnila, může vyvolat významnou emoční reakci, na kterou je zapotřebí adekvátně reagovat
  3. Map – (mapovat) explorace hodnot a preferencí pacienta, jeho očekávání
  4. Align – snaha o nalezení plánu, který by odpovídal individuálním hodnotám a preferencím
  5. Plan for future: goals-concordant treatment (plán postupu – léčba v souladu s preferencemi pacienta)

REMAP: A Framework for Goals of Care Conversations, Julie W. Childers, Anthony L. Back, James A. Tulsky, and Robert M. Arnold, Journal of Oncology Practice 2017 13:10, e844-e850

 


URL adresa: http://paliativa.cz/podpora-paliativni-pece-v-nemocnicich/e-learning/komunikace-zamerena-na-pacienta-spolecne-rozhodovani/komunikacni-schemata